Direktlänk till inlägg 25 april 2013

Ya show - New Market shopping.

Av Lovisa Adolfsson - 25 april 2013 09:54

Igår besökte jag Ya Show - New Market, en av de marknaderna med bättre rykte. Där finns bra varor för låga priser. Jag prutade ner två par t-shirts från 370-yuan till 60 yuan. 100 kr motsvarar 87,51 yuan.


    

Kinesiska pengar.


 

Här köpte jag grillspett för endast 23 yuan. Det var rätt goda.


Det kinseiska köket är indelat i flera olika delar. Pekingköket där det används mycket vete för att tillverka olika mjölprodukter, Shanghaiköket med mycket söt mat, Kantonesisk mat med en stor variation och Sichuanköket med stark mat och som verkar vara kinsernas favorit, är de mest kända inriktningarna. Den bästa maten sägs komma här från Beijing. Pekingankan ska tydligen vara en delikatess. Resturangen Da Dong Roast Duck är prisbelönt för sin goda anka, om jag hinner ska jag nog ta mig dit i helgen. Hitills har jag mest ätit soppa och snabbmat.


Det har varit både jobbigt och roligt att visstas här. Det är så mycket folk överallt! Fast Beijing är riktigt fint och behagligt just nu.Körbärsträden blommar fint och det är precis lagom varmt. Det finns många fina parker här som jag är sugen på att besöka, men det är så mycket att fixa med lägenheten och allt just nu. Att flytta är riktigt omtumlande. Kinesiska muren och Long Qing Xia får vänta till senare.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lovisa Adolfsson - 30 maj 2013 20:15

Min tid i Kina lider mot sitt slut och jag ska flytta hem till Sverige. En känsla av vemod jag inte trott skulle komma har faktiskt krupit sig på. Jag hade gärna stannat lite längre för att jobba och resa runt lite till andra delar av Kina för att se...

Av Lovisa Adolfsson - 27 maj 2013 16:15

Den kinesiska civilisationen uppstod ca 6000 år f.kr men ett enat land blev det ca 221 f.kr då kejsar Quin Shi Huangdi vann det krig som härjat mellan staterna i området under många år. Detta var i början av Qindynastin och kejsaren genomförde en rad...

Av Lovisa Adolfsson - 21 maj 2013 22:15

Kina har precis som Sverige nio års skolplikt. Trots det finns det flera miljoner barn som inte får den utbildning de har rätt till. De bästa skolorna finns i de större städerna. De människor som bott på landet men sedan flyttat till Beijing för at...

Av Lovisa Adolfsson - 20 maj 2013 22:00

Har vart i Borneo de senaste dagarna! Borneo är den tredje största ön i världen och hör till Malaysia, Indonesien och Brunei. Cirka 73% av ytan är indonesiskt territorium. De malaysiska delstaterna Sarawak och  Sabah som finns i norr utgör 26% av y...

Av Lovisa Adolfsson - 14 maj 2013 11:20

Idag besökte jag kinesiska muren och himmelskafridenstorg. Ett måste om man befinner sig i Beijing. Kinesiska muren är ca 6400 kilometer lång. Den byggdes i slutet av 1300-talet till 1600-talet. Dess huvudsyfte var att skydda Kina från folkstammar ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards