Alla inlägg den 30 maj 2013

Av Lovisa Adolfsson - 30 maj 2013 20:15

Min tid i Kina lider mot sitt slut och jag ska flytta hem till Sverige. En känsla av vemod jag inte trott skulle komma har faktiskt krupit sig på. Jag hade gärna stannat lite längre för att jobba och resa runt lite till andra delar av Kina för att se yttligare lite av landsbygden och naturen. Kommer att sakna, promenaderna i kinesiska parker för att titta på alla uttövare av qiqong , billiga priser då speciellt på märkeskopior. Annars har inflationen gjort att vissa varor har samma pris som i Sverige, tex på H&M här i Beijing så kostar kläderna ungefär lika mycket som hemma. Och så kommer jag naturligtvis sakna mina vänner.

Att bo i Kina var lite av en kulturkrock. Det är både stora och små saker som händer i vardagen som skiljer sig mellan Kina och Sverige. Många saker fungerar ungefärligt i Kina. Om man t ex ska gå på toa på en offentlig plats är det inte ovanligt att vattnet i toan inte fungerar eller om det finns fem uttagningsautomater på en tunnelbanestation kanske bara en utav dem fungerar. Å andra sidan finns det många saker som går raskt och flyter på som passar sig i en storstad, tunnelbanan är väldigt punktlig och kommer ofta. Järnvägsnätet har de också satsat miljarder på och har hypermoderna snabbtåg som går mellan de största städerna. Man får nästan lite science fiction- känsla när man ser dem. De är också oerhört punktliga något som de verkligen inte alltid är i Sverige.


Hur man beter sig skiljer sig också lite. Svenskar tolkas ofta som försiktiga och hövliga medans kineserna kan tolkas som oblyga och något ohövliga vid vissa tillfällen. Står du i kö någonstans händer det mer än ofta att någon tränger sig, eftersom de är så överbefolkat speciellt i storstäderna blir det hektiskt och de tränger sig i syftet att ''om jag inte trängs gör någon annan det''. När någon trängs protesterar ingen, det bara faller sig naturligt och är ett okej beteende fast om det hänt i Sverige hade nog hela kön blivit sura och man hade bett personen som trängt sig gå tillbaka bak i kön. Kineserna pratar högt som ett resultat av en högljudd miljö.


Måste erkänna att det ska bli skönt att komma hem till släktingarna och till potatis!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards